Kas teadsid, et 2009. aasta kriisi ajal tegi 9 ettevõtet 10st valed strateegilised valikud? Ja kaotasid seepärast kasvus kümme korda!

Ellu jääda või kasvada?

Olen märganud, et kui äri läheb hästi, siis keegi väga ei küsi, mis põhjusel. Aga kui käive langeb ja kukutakse kahjumisse, hakatakse väga põhjalikult analüüsima. Selgub, et vahet pole, kas kavandada kasvu, analüüsida edu või kaotuse põhjuseid, tööriistad on samad. Nagu kasumi ja kahjumi puhul, kasvu ja languse puhul on tegurid samad, lihtsalt plusside asemel on miinused. See asjaolu avab meile ukse kriisijärgse maailma mõistmisesse. Languse loogika mõistmine võimaldab teha järeldusi taastumise kohta ja taastumise loogika mõistmine võimaldab näha kasvuvõimalusi (või nende puudumist). Kuidas languse loogikat mõista, kirjutasin siin.

Veel enne, kui majandus eelmisest kriisist toibus, hakkasid ärksamad ettevõtted aktiivselt tegelema kasvuvõimaluste otsimisega. Amserv, If Kindlustus, Nordea pank, Max123, Scandagra, Ragn Sells, Rimi, Veho jt olid esimesed suuremad kliendid, kellega kasvustrateegiad koos tegime. Mõni aasta tagasi analüüsis Bain&Co eelmise kriisi strateegiaid. Peamine järeldus – võitsid need, kes kriisi ajal keskendusid kasvule, mitte ainult kriisi üleelamisele. Kriis ei ole nagu vussi läinud Apollo 13 Kuu missioon, kus peamine eesmärk oli astronaudid vähegi elusana maale tuua. See on nagu Elon Muski Marsi missioon, kus poole reisi peal hapnikupaak plahvatab. Tagasi pöörduda pole võimalik. Aga poolsurnuna, energia ja ökosfääri loomiseks vajalike varudeta kohale jõudmisel pole ka mõtet. Tuleb teha raskeid ja keerulisi valikuid, nagu praeguse tervise- ja majanduskriisi kombos.

Mida teha ja millal teha on kaks erinevat otsust?

Esimene keeruline otsuste ring on õigete valikute tegemine. Mis sõltub peamiselt kahest asjaolust. Kui suur on Sinu ettevõtte: 

  1. finantsvõimekus ja
  2. konkurentsivõime võrreldes konkurentidega.

Sõltuvalt nende seisust on võimalik neli erinevat strateegiat kriisi läbimiseks. Kuidas oma võimekust hinnata ja milline neljast strateegiast valida, räägin eelseisvalt veebiseminaril.

Teine keeruline otsuste ring on otsuste elluviimise õige ajastus. Täna ei tea keegi, millal majanduskriis läbi saab. Aga kui me mõistame kriisi lahti ja kinni rullumise loogikat, kasvu ja kahanemise loogikat ning teame, millised indikaatorid kriisi kulgu iseloomustavad, on meil võimalik rakendada päästikute loogikat. Leppida ette kokku, et kui mingi indikaator on saavutanud seisu X, siis alustame tegevust Y. Näiteks aktsiaturgudel kasutatakse „stop-loss“ päästikuid, kui aktsia hind on langenud X%, siis müü need maha.

Kuidas kriis lahti ja kinni rullub?

Kriisi lõppemise loogika on samasugune nagu selle kasvamise loogika. Kasvu faas on selline: esimesed kroonviiruse diagnoosid, siis diagnooside arvu järsk kasv, kriisikomisjon kehtestab piirangud, kasv jätkub, veel piiranguid, haiglates läheb jamaks, surmadega läheb jamaks. Samal ajal hakkas nõudlus ja tarbimine langema, ettevõtete käive langema, maksehäired kasvama, töötus kasvama, majandususalduse indeks ja tarbijakindluse indeks langema. Kriisist taastumine käib sama loogikaga, kuid miinusmärgiga, tagurpidi. Selle kohta saad lisa lugeda minu blogipostitusest.

Majanduskriis alles süveneb. Sellega oleme samas seisus nagu äsja tervisekriisis haiglate koormusega. Päevaste diagnooside arvu langus ennustas haiglaravi vajavate patsientide arvu langust. Tervisekriisi lõppemine on esimene märk sellest, et majanduskriis hakkab millalgi lõppema. Seepärast on praegu õige aeg hakata mõtlema kriisijärgsele elule. Milliseks kujuneb turg, klientide vajadused, nõudlus ja konkurents. Kuidas kriisi järel konkureeritakse, eristutakse ja võidetakse? Kui suur osa ärist taastub, kui suur osa mitte? Mis on uued võimalused? Kas ma pean oma strateegiat ja ärimudelit oluliselt muutma? Kuidas nendele küsimustele häid vastuseid leida, rääkisin Tehnopoli ja KPMG (minu kunagine tööandja) Kriisimurdmise veebiseminaril mais aastal 2020.

Vaata järele, kuidas kriisist läbimineku strateegiat teha, kuidas kriisist võitjana väljuda ja kriisi järel teistest kordades kiiremini kasvada!