Indrek Saul – Ärikasvu ja strateegilise juhtimise coach
Selle artikli lugemiseks kulub sul vaid 3 minutit. Lisatud ka podcast.

Mul on sulle kolm soovitust, kuidas kriisi ajal ettevõtet edukalt juhtida ja kuidas vastates kahele lihtsale küsimusele määramatust vähendada. Vestlesin hiljuti kümnete tippjuhtidega kriisist, hetkeseisust, tulevikust ja ettevõtete strateegilise juhtimise seisust. Olukord on pigem rahulik, kuid määramatus on suur. Mis seisus me oleme tervise- ja majanduskriisiga, arutasime Äripäeva Raadio Tööstusuudistes. 

Tippjuhtide sõnul on ettevõtluses halvem jäänud juhtumata. Olukord on majandussektorite lõikes üsna erinev ning vaatamata taastuvale stabiilsusele on määramatus edasise suhtes suur.

Valdavalt on kõikide kõnetatud tippjuhtide sõnul läinud äriliselt paremini kui kardeti ja olukord stabiilne. Kriis on sundinud kõiki üle vaatama oma kulusid, suurendama efektiivsust, vähendama ebaolulisi tegevusi ja kulusid. Paljud ettevõtted panustavad ootuspäraselt automatiseerimisse ja e-ärisse. Ilma naljata, Covid-19 on olnud suurim tehnoloogiaarenduse tagantlükkaja. Vaatamata taastuvale  stabiilsusele on määramatus edasise suhtes siiski suur. Millal olukord normaliseerub, ei julge keegi ennustada.

Meie tippjuhtide sõnul on strateegiline juhtimine pandud pausile.

ettevõtte strateegiline juhtimine indrek saul

Kardinaalseid muutusi strateegias ei ole tehtud. Ettevõtte visioon ja missioon püsib paljudel muutumatuna, kuid äri arendus  ja innovatsioon on pandud pausile. Kui määramatus on suur, siis ongi keeruline midagi otsustada. Bain & Co näitas eelmist majanduskriisi analüüsides, et ettevõtte strateegiline juhtimine ei tohi ühegi kriisi ajal n.n. paremate aegade ootele jääda. Kas teadsid, et ootamine on üks kolmest halvast strateegilise juhtimise  strateegiast?  

Selleks, et määramatusega tõhusalt toime tulle, pakun sulle välja kolm lihtsat tegevust, mis aitavad ettevõtet kriisi ajal edukalt juhtida.

Soovitused oma ettevõtte strateegiliseks arendamiseks kriisiolukorras.

Siin on sulle kolm lihtsat tegevust, mis aitavad kriisi olukorras ettevõtet strateegiliselt juhtida:

  • Vaata kriitilise pilguga üle oma kliendiportfell, keda juurde tahta, kellest loobuda. Selleks tuleb:
    • hinnata nii olevate kui uute kliendirühmade atraktiivsust – võttes arvesse turu mahtu, hinnatundlikkust, kriisist mõjutatavust, sektori arenguloogikat jms,
    • hinnata oma konkurentsivõimet igas kliendirühmas – kas ja milles ollakse konkurentidest tugevamad või nõrgemad.
  • Määratle, mida edasi lükatakse ja miks?
  • Mõista, mis peab juhtuma, et ootamine lõpeks?
    • Selleks määratle, mis seisu peavad väliskeskkonna (või ka müügi ja tellimuste) näidikud jõudma, et uuesti jõuliselt tegutsema hakata.

Selleks, et vähendada määramatust ning kiirendada oma ettevõte õigel ajal kriisist välja, leia koos oma meeskonnaga vastused nendele küsimustele:

  • Mida me edasi lükkame?
  • Mis peab juhtuma, et me ootamise lõpetaks?

Esimesele küsimusele on vastust ilmselt lihtne leida – “Me lükkame edasi strateegilised projektid; arendused; uuendused; laienemise; värbamise; ühinemised jms.”

Teisele küsimusele on veidi keerulisem vastust leida, sest määramatus tuleb väliskeskkonnast. Olen märganud, et seda küll analüüsitakse –  tööriistadeks on PEST analüüs või PESTLE analüüs – kuid raskusi valmistab kaks asja:

  • arusaam sellest, kuidas väliskeskkonna mõju konkreetselt ettevõtet mõjutab, milliste juhtimisarvestuse mõõdikute kaudu. Olen sellest rääkinud mitmes kriisistrateegia esitluses, näiteks siin ja siin.
  • millised peaksid olema väliskeskkonda iseloomustavad mõõdikud, et me tegutsema hakkaks.

Nii tava-kui ka kriisiolukorras tuleb ärikasvu juhtides vaadata näidikuid kogumis. Määratleda peamised juhtimisarvestuse mõõdikud, seades kasvueesmärgid igale mõõdikule eraldi ja siis jälgida, et näidud liiguksid tervikuna õiges suunas.

Käesolev majanduskriis on tüüritud tervisekriisist – mis otseselt tähendabki seda, et olukorraga seotud määramatuse tingib ettevõtte väliskeskkond.

Selleks, et saaksid määratleda olukorraga seotud riski,  tuleb sul  analüüsida erinevaid näidikuid kogumis. Nii nagu näiteks uute klientide arvu järgi ei saa veel ennustada ägedat ärikasvu, ei saa ka uute haigestumiste põhjal teha järeldusi epideemia alguse kohta.

Selleks, et saaksid oma ettevõtet kriisi ajal paremini strateegiliselt juhtida olen kokku pannud tasuta kasutamiseks mõeldud majanduse seisu mõõdikud, millel tasub silma peal hoida. 


 

Kui sa tahad olla edukas strateegiline juht, siis pead sa kindlasti:

Indrek Saul –Ettevõtte kasvustrateeg

ettevõtte strateegiline juhtimine

Aitan ettevõtete kasvu kahekordistada.

Liitu minu uudiskirja saajatega ning saad teada, kuidas ma seda teen.


Siit leiad kasulikku lugemist